Apr 4 2012

Informatii despre proiect

Incepand cu luni, 2 aprilie elevii de la toate scolile de stat din Romania au participat la “Scoala Altfel”, in cadrul programului lansat in premiera in acest an de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului. Profesorii au incercat sa raspunda in mod cat mai creativ provocarii de a organiza “o saptamana altfel”, propunand activitati extra curriculare cat mai interesante, cu o componenta practica puternica, astfel incat copiii sa se bucure cu adevarat de activitati complet diferite de ceea ce se intampla in mod normal la clasa, dar in acelasi timp sa ramana si cu informatii utile.
Peste 2200 de elevi, din 21 de scoli din Transilvania (din judetele Cluj, Alba, Bihor, Salaj, Maramures, Sibiu, Satu-Mare, Bistrita-Nasaud) beneficiaza, in cadrul “scolii altfel” de educatie financiara si antreprenoriala prin programul “CONTeaza pe Educatie!”

Conceput de catre doamna Prof. Dr. Cornelia Vlad de la Scoala Internationala Cluj si domnul Eusebiu Burcas, fondatorul primului program independent de educatie financiara din Romania, Burcash ™, “CONTează pe educaţie!” este un program de anvergura care consta in cursuri menite sa contribuie la educatia financiara si antreprenoriala a elevilor cu varste intre 7 si 18 ani. Programul este sustinut in exclusivitate de Banca Transilvania, prin alocarea sumei de 35,000 Euro. Conceput dupa modelul programului britanic „My Money Week”, proiectul a fost lansat in premiera in Romania in mai 2011 la Scoala Internationala Cluj, la initiativa doamnei Prof. Dr. Cornelia Vlad.

Cum v-a venit ideea de a introduce un program de educatie financiara in orarul elevilor?
Prof. Dr. Cornelia Vlad (C.V.): In Scoala Internationala Cluj programa este  imbogatita cu elemente din curriculum britanic, cum ar fi, de exemplu, programul de dirigentie PSHE-Personal, Social, Health and Economical Education, adica educatie personala, sociala, pentru sanatate si economica. In contextul acestui program elevii trebuie sa invete si notiuni care tin de educatia financiara si antreprenoriala, astfel ca am creat, dupa model britanic si cu sprijinul profesorilor din Scoala Internationala un program de educatie financiara adaptat la realitatile romanesti. Prima editie a programului s-a desfasurat in luna mai a anului 2011 si a fost primita cu foarte mult entuziasm de catre copii. Pentru noi a fost de fapt prima ocazie de a organiza “o saptamana altfel”, chiar inainte ca initiativa Ministerului Educatiei sa fie anuntata.

De ce educatie financiara pentru “saptamana altfel”?
Eusebiu Burcas: In contextul perioadei de criza economica, s-a vazut din ce în ce mai des nevoia de a avea o populatie educată financiar, pe comportamentul careia să se bazeze o economie mai stabila si dezvoltata pe fundamente sanatoase. Iar cu cat această educatie incepe de la o varsta mai frageda, cu atat rezultatele vor fi mai vizibile pe termen lung. Scopul programului CONTeaza pe educatie! este sa familiarizeze copiii cu principalele concepte financiare si sa sensibilizeze opinia publica cu privire la importanta introducerii educatiei financiare in scoli precum si la responsabilitatea majora pe care societatea, institutiile publice si cele private, alaturi de parinti si profesori o au in privinta viitorului financiar al copiilor din Romania.

O saptamana ALTFEL inseamna:

  • ajustarea orarului traditional timp de o saptamana
  • concentrarea tuturor materiilor si activitatilor pe o singura tema
  • facilitarea elevilor de a lua parte la vizite, pentru a avea atat perspectiva agentiilor externe de profil cat si a specialistilor ce vor vizita scoala
  • participarea la activitati impreuna cu parintii si cu alti membri ai comunitatii
  • incurajarea contributiei altor arii curriculare la tema propusa.

Pentru elevi reprezinta o ocazie de a:

  • lucra in grupuri mixte de varsta
  • deveni responsabili pentru ceea ce invata
  • intelege mai bine rolul de lider, respectiv de membru in cadrul organizarii unui grup.

Multumim conducerii Bancii Transilvania pentru ca a facilitat accesul tuturor elevilor la vizite la sediile Banca Transilvania din localitatile in care se afla scolile participante. De asemenea, Banca Transilvania a pus la dispozitia profesorilor si elevilor specialisti din domeniul bancar care ii vor vizita in aceasta saptamana si le vor furniza elevilor informatii exacte, relevante, cu privire la acest domeniu.

Cum este implementat programul?
C.V.: Pe parcursul unei serii de cursuri, traininguri si activitati practice desfasurate pe durata acestei “saptamani altfel”, elevii institutiilor participante vor afla care sunt metodele  de economisire a banilor, ce sunt titlurile de valoare si cum functioneaza bursa, precum si ce alte moduri de investitii exista. Activitatile vor fi  concepute ca si activitati interdisciplinare, vizand cunostinte din toate domeniile. Acestea se vor concretiza prin planificarea unor lectii cu caracter interdisciplinar axate pe tema propusa, prin concursuri (castigarea de bani de hartie si depunerea lor la Banca Virtuala), strangere de fonduri prin aplicarea de strategii de management si marketing pentru organizarea efectiva a unui magazin (clasele din ciclul primar), respectiv a unui eveniment (clasele V, VI). Elevii din clasa a VIII-a si cei de la liceu vor beneficia de asemenea de activitati interactive pentru orientarea in cariera, in cadrul carora vor avea ocazia sa intalneasca si sa interactioneze cu modele de succes din comunitatea locala.

Aceste activitati de invatare vor fi implementate prin contributia unui grup  format din 144 de profesori din scolile participante – pregatiti in cadrul unor module de training pe educatie financiara de reprezentantii Burcash si de o echipa de specialisti din partea Scolii Internationale Cluj. Sesiunile de training, care au reunit profesorii din scolile participante din toate cele 8 judete au inceput in 17 martie.

Care a fost reactia profesorilor in urma prezentarii materialului, in cadrul sesiunilor de training?
C.V.: Daca la inceput au fost retineri in ceea ce priveste posibilitatile de implementare, feedback-ul pozitiv obtinut la incheierea sesiunilor de training a confirmat faptul ca modelul propus este unul flexibil, viabil si generos in acelasi timp, intrucat le permite profesorilor adaptarea propriilor activitati dupa modelul programului propus de organizatori. Fiecare dintre scolile participante au primit din partea noastra, a organizatorilor, instructiuni complete pentru implementarea programului, un ghid al profesorilor si cate un caiet cu fise de lucru pentru fiecare elev, diferentiat in functie de ciclu (primar, gimnaziu si liceu). Profesorii au avut libertatea de a adapta orarul propus de noi si suntem impresionati de modul in care fiecare a adaptat acest program astfel incat sa raspunda nevoilor elevilor din clasa pe care o coordoneaza si realitatilor locale.

Ce spun elevii  > Inscrie-ti scoala  > Forum  >